کد مطلب:276520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

قرار گرفتن در درجه امیرالمؤمنین علی
دلیل بر این كه دعا كننده برای تعجیل فرج و ظهور مولی صاحب الزمان علیه السلام روز قیامت همراه امیر مؤمنان علیه السلام در درجه اش خواهد بود، روایتی است كه در كمال الدین از آن حضرت آمده كه فرمود: قائم ما را غیبتی است كه مدتش طول می كشد، گویی شیعه را می بینم كه در دوران غیبت او بسان گوسفندی كه دنبال چراگاه می گردد، دنبال چراگاهند امّا آن را نمی یابند. توجّه كنید كه هریك از آنان بر دین خود ثابت بماند و دلش بر اثر طول غیبت امامش قساوت نگیرد، روز قیامت با من در درجه ام خواهد بود. سپس فرمود: به درستی كه چون قائم ماعلیه السلام بپاخیزد، برای احدی در گردنش بیعتی نخواهد بود، به همین جهت ولادتش مخفیانه انجام می گیرد و خودش از انظار غایب می شود. [1] .

بیان استدلال به دو وجه است:

یكم: این كه دعا برای تعجیل فرج و ظهور مولایمان صاحب الزمان علیه السلام نشانه پایداری و ثبات ایمان و دین است. چون اگر - العیاذ باللَّه - در این امر تردید داشت برای تحقق یافتن آن تضرّع و دعا نمی كرد، بنابراین در عداد كسانی است كه بر دین خود ثابت مانده اند و امیر مؤمنان علیه السلام به ایشان آن ثواب بزرگ را وعده داده است.

دوم: این كه این دعا سبب كامل شدن ایمان و ثبوت آن برای انسان می شود، به این گونه كه از فتنه های آخر الزمان نجات می یابد. همان طور كه مولای ما ابومحمد امام حسن عسكری علیه السلام به احمد بن اسحاق قمی فرمود: به خدا سوگند! غیبتی طولانی خواهد داشت كه در آن دوران از هلاكت نجات نمی یابد مگر كسی كه خداوند او را بر اقرار به امامتش ثابت بدارد، و به دعا كردن برای تعجیل فرجش توفیق دهد.



[ صفحه 563]



كه تمام این حدیث در بخش چهارم كتاب گذشت.

پس دعا برای آن حضرت سبب آن است كه دعا كننده در درجه امیر المؤمنین علیه السلام باشد، چون سبب ثابت ماندن ایمان در زمان غیبت صاحب الزمان علیه السلام است.

مؤید این كه این دعا سبب كمال ایمان است آن كه: این عمل خیراندیشی برای اهل بیت پیغمبرصلی الله علیه وآله می باشد كه مایه كامل شدن ایمان است. چنان كه صدوق رحمه الله در مجالس خود از مولای ما حضرت كاظم علیه السلام از پدرانش از رسول خداصلی الله علیه وآله آورده كه فرمود: هركس وضویش را كامل گیرد و نمازش را خوب بخواند، و زكات دارایی اش را بپردازد، و زبانش را حفظ نماید و خشمش را فرو نشاند، و برای گناهش استغفار كند، و خیرخواهی اش را نسبت به خاندان پیامبرش صلی الله علیه وآله انجام دهد، حقایق ایمان را كامل گردانیده و درهای بهشت برایش گشوده است. [2] .


[1] كمال الدين: 303:1.

[2] امالي صدوق: 274:1، مجلس 54.